25 Şubat 2009 Çarşamba

Denizlerimizde Yaşayan Kemikli Balıklar Tür Listesi

Amatör balıkçılıkla uğraşan bir çok kişi bazen hiç bilmediği balıklarla karşılaşabilmektedir. Ve aklına hemen" Acaba bu balık ne? sorusu gelir. Verilen cevaplar daha çok kulaktan dolma bilgiler ve yöresel isimlerdir. Kulaktan dolma bilgiler yanlıştır. Yöresel adlar ise balık türlerinde karışıklığa neden olurlar. Örneğin Akya ve Sarıkuyruk balıklarının her ikisine de "Kuzu" adı verilmektedir.

İnternet ortamı da pek çok yanlış bilgi içerir. Kişiler balığı araştırdıklarında ya o balığa verilmiş yanlış bir ismi öğrenir ya da doğru isim altında verilmiş yanlış bir fotoğraf nedeniyle balığı tanımlayamaz.

Bazı balıklar yaşadıkları sulara ve bölgelere bağlı olarak farklılıklar gösterebilirler. Özellikle renklerde bu farklılıklar barizdir. Bu nedenle renk bir tanımlama aracı olarak ilk başta gelmemelidir.

Balıkları tanımlamanın pek çok yolu vardır. Bazen tek bir özellik yeterli olurken bazı durumlarda iki ya da daha fazla özelliğin bulunması gerekebilir. Bazı türlerde tanımlama ancak gen testleriyle mümkündür.

Balıkları tanımlarken elimizin altında sağlam ve güvenilir bir kaynak olması gereklidir.

Balıklar hakkında benim en çok başvurduğum kaynak Fish Base'dir. Ülkemizde de Bilim ve Teknik Dergisi'nin dolayısı ile TUBİTAK'ın yayınladığı tür liste(si)leridir.

Ancak hep eksikliğini hissettiğim bir şey vardı bu tür listelerinde. Balıkların adları vardı ama o balık adı için internette bir arama yaptığınızda çok farklı fotoğraflara ulaşabiliyordunuz. Ayrıca elinizde bir balık varsa fotoğraflara ya da çizimlere bakarak kısayoldan balığı tanımlayamıyordunuz.

Ben de epey bir uğraştıktan sonra Kemikli Balıklar Tür Listesi'ni, içindeki türlerin fotoğraflarını ya da çizimlerini de koyarak yeniden düzenlemeye çalıştım.

Emin olamadığım fotoğraflara ya da çizimlere yer vermedim ve bir kaç türün ise fotoğraf ya da çizimini bulamadım.

Bu çalışmayı yaparken Sayın Yakup ERDEM'den gördüğüm destek için çok teşekkür ederim.

Umarım faydalı olur...

İnteraktif Kemikli Balıklar Tür Listesi (Fotoğrafları ve Çizimleriyle) ne ulaşmak için tıklayın.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhabalar Mehmet Bey,sizinle bazen
"garovanın günlüğünde karşılaşıyoruz "muzaffer hoca"
diye.Doğa meraklarımız arkadaşlarımızın bloglarında
buluşturuyor.Google de "balıkçının
günlüğü"yazarsan ilk çıkan blog
benimki.Selamlar

Apartman Balıkçısı dedi ki...

Muzaffer Hocam bu ne güzel süpriz.

Ortak bir noktamız olması dediğiniz gibi gayet normal. Doğa sevgisi bir yerde mutlaka karşılaştırıyor insanları.

Bloğunuzu buldum şöyle bir göz attım. Ama tamamını okumadım. Okuyacağım tek tek.

Sanırım siz amatör balıkçı değilsiniz. Bu çok mu önemli elbette değil. Balık pulu insanın eline yapıştı mı o insan hayır etmezmiş. Önemli olan bu tarafında olmanız. :) Eminim sizden öğrenilecek çok şey olacaktır.

Adsız dedi ki...

Evet ben de akşam bakınca yorumları
nızı gördüm hoş oldu.Profesyonel
balıkçılık yaptım ama kuralları
çiğnemedim,belki oralarda yalnızız
ama kendine yalan söylemek gibi.
Ne yaparsam yapayım amatör yanımı
kaybetmedim.Mehmet Beyin bloğunda
benim diğer bloklarımın da linki var.Zamanımı bilgilerimi ve duygularımı,düşüncelerimi insanlarla paylaşarak geöiriyorum.
Bazen yeni arkadaşlar kazanıyoruz.
Selamlar.