8 Kasım 2011 Salı

Yeni sevgilim OpenSUSE... :)



Bloğa uzun zamandır bir şey yazamamıştım. Mehmet Bey'in meşhur GAROVA'sını ziyaret edince hadi dedim bir şeyler karalayayım...

Hayatımda bir değişiklik yok. Aynı tas aynı hamam... Şükür ki sağlık sorunlarımızda yok ki sanırım en önemlisi bu. Yani bu tarafta asayiş berkemal... Ne yazsam diye düşünürken hadi dedim OpenSuse'den bahsedeyim...

Uzun zamandır Linux dağıtımlarını kullanıyorum. Ancak yeni yeni popülizmin bu tarafta da geçerli olduğunu anlamaya başladım. Debian, Mint, Ubuntu, Pardus... Ancak hiç kimse OpenSUSE'den bahsetmiyordu. Tesadüf sonucu bir Google aramasında tanıştım kendisi ile. Kurmadan önce sanal makinede denedim, mesela benim rt2870sta modülünün akıbetini araştırdım vs. vs. Tamam, kurulmaya hazırdı kendileri...

4.7 GB'lık bir kurulum DVDsi var. Göz korkutan bir büyüklük. Ama bunun nedeni tam 4 adet masaüstü yöneticisi ile birlikte gelmesi. OpenSUSE'nin bende artı kazanan ilk özelliği bu. Seçimi sana bırakıyor ve ön tanımlı olarak her ne kadar KDE işaretli olsa da yine de sana soruyor hangi masaüstü yçneticisini kuracağını. Kurulum çok basit. Linux dağıtımlarının kurulum mantığı ile ilk kurulum yapılabiliyor. Elbette uzmansanız otomatik kurulum yerine farklı bir şekilde de kurulum yapabiliyorsunuz. Kurulumdan sonra da otomatik konfigürasyon seçeneği ile sisteminiz konfigüre ediliyor. Ama isterseniz siz kafanıza göre de bunu yapabiliyorsunuz.

İlk dikkati çeken Yast. Sistemi yönetebilieceğiniz çok ama çok kullanışlı bir araç. En çok hoşuma giden de başlangıçta hangi modülü etkinleştireceğinizi sadece modülün adını yazarak yapabilmeniz. "sudo modprobe.d xxxxxx" işlevi gibi. Ancak bazı modüllerde bu işe yaramıyor. Debian'da rt280sta modülü için bunu yapabilmeniz için bir sayfa şey yazmanız gerek. Ubuntu'da iki adet dosyayı düzenleyerek bunu yapabiliyorsunuz. (10.10'da öyleydi. Sanırım 11.04 ve 11.10'da da durum karışık) Velhasıl OpenSUSE burada bariz bir fark atıyor. Rakiplerine diyeceğim ama açıkçası kullandığım dağıtımlar içerisinde rakibinin de olmadığını düşünüyorum.

Son kullanıcı için OpenSUSE biçilmiş kaftan. Macera arayanlar, bu işi iyi bilenler ya da sadece hava olsun diye Arch vb. dağıtımlar kullananlar olsa da eğer yurdum bilgisayar kullanıcısı iseniz OpenSUSE harika. OpenSUSE felsefesini gerçekleştiren bir dağıtım bana göre...

"... Linux'un her yerde kullanımını amaçlayan bir topluluk projesidir. The openSUSE Projesi openSUSE'a ücretsiz ve kolay erişim sağlamaktadır. Burada, hepsinin de amacı dünyanın en kullanışlı Linux'unu yaratmak ve dağıtmak olan bir kullanıcılar ve destekleyiciler topluluğu bulabilir ve bu topluluğa siz de katılabilirsiniz."

Haydi OpenSUSE'ye...

Hiç yorum yok: